Sunday, August 2, 2015

3rd and 4th Mi-26T2 for Algeria

Here is a follow up article to

New Mi-26T2 for Algeria

Agreeing with the spotter reports, at JSC Rostvertol at Rostov-na-Don, in June and July 2015, they finished the construction of two new heavy transport helicopters Mi-26T2 for the Algerian Air Forces.

4th built Algerian heavy transport helicopter Mi-26T2 at JSC Rostvertol prior to the start of flight testing.  Rostov-na-Don, 25 July 2015
On 21 June 2015 at the Rostvertol factory airfield they started flight tests of the 3rd Mi-26T2 helicopter, built for Algeria under a 2013 contract to deliver 6 helicopters of this type.  In July the third Mi-26T2 helicopter built for Algeria, conducted flight testing, and received the characteristic sand camouflage paint scheme of the Algerian Air Forces.

In the last days of July at Rostvertol they started flight testing the 4th built Mi-26T2 for Algeria.  The factory and serial numbers of the Mi-26T2 for Algeria are still unknown.

The contract to deliver 6 Mi-26T2 to Algeria was signed by JSC Rosoboroneksport on 26 June 2013, and was the first contract for the delivery of this helicopter with the new modifications.  The first Mi-26T2 for the Algerian Air Forces (factory #34001212643, serial number 33-03) conducted its first flight at the Rostvertol airfield on 25 Dec 2014, and the second (factory number 34001212642, serial number 33-02) conducted its first flight at the same location on 11 Feb 2015.  These first two helicopters built for Algeria are the first serially produced Mi-26T2 in the world.  Both of the first two built for the Algerian Air Forces flew from Rostov-na-Don to Algeria 8-9 June 2015.

Third built Mi-26T2 for Algerian Air Forces at JSC Rostvertol on its first flight, 21 June 2015.  The helicopter is still in its unpainted form.
Also the third JSC Rostvertol Mi-26T2 heavy transport helicopter for Algeria after painting.

Новые Ми-26Т2 для Алжира

Согласно сообщениям споттеров, на ОАО "Роствертол" в Ростове-на-Дону в июне и июле 2015 года завершены постройкой два новых тяжелых транспортных вертолета Ми-26Т2 для ВВС Алжира.

21 июня 2015 года на заводском аэродроме "Роствертола" начались летные испытания третьего вертолета Ми-26Т2, построенного по контракту 2013 года на постройку для Алжира на поставку шести машин это типа. В июле третий построенный для Алжира вертолет Ми-26Т2, проходящий летные испытания, получил характерную "песчаную" камуфляжную окраску ВВС Алжира.

В последние дни июля на "Роствертоле" начались летные испытания и четвертого построенного для Алжира Ми-26Т2. Заводские и серийные номера третьего и четвертого построенных для Алжира вертолетов Ми-26Т2 пока что не известны.

Контракт на поставку шести вертолетов Ми-26Т2 Алжиру был заключен ОАО "Рособоронэкспорт" 26 июня 2013 года, став первым контрактом на поставку вертолетов данной новой модификации. Первый вертолет Ми-26Т2 для ВВС Алжира по данному контракту (заводской номер 34001212643, серийный номер 33-03) совершил первый полет на заводском аэродроме "Роствертола" в Ростове-на-Дону 25 декабря 2014 года, а второй (заводской номер 34001212642, серийный номер 33-02) совершил первый полет там же 11 февраля 2015 года. Два первых построенных для Алжира вертолета стали первыми серийными Ми-26Т2 в целом. Оба первых построенных для Алжира Ми-26Т2 перелетели своим ходом из Ростова-на-Дону в Алжир 8-9 июня 2015 года.

Mi-28N Crashes at Airshow; Igor' Butenko Perished (video)

Best video of the accident is here

A Berkut demonstration team Mi-28N crashed today at the Dubrovichi Bomb Range near Ryazan'. A pilot, Igor' Butenko (45-years old) perished in the crash.  The other pilot, Aleksandr Klepnov survived.  The pilot was participating in Aviadarts which started today, Bondarev said at the beginning of the competition, "Today you will see how our combat training occurs, its results - and where your tax dollars go.  You will see how everything is done in order for you to know - the skies above the motherland are protected."

It can't be long before Bondarev is fired...

All Mi-28N flights are grounded until a cause can be found.

A couple articles here...
Igor's son wanted to follow in his father's footsteps and went to aviation school not long ago.  He found out this horrible news from his friends.  I was at school and my friends called me. They only send words when the most dear people die.  He was a man whom I looked up to.  The most kind.  Even the lieutenants who graduated remember him only with good words.

Igor' Butenko
The initial report from the MoD's representative on the Mi-28N hydraulic systems failure is untrue.  Military expert Mikhail Khodarenok's point of view...

The Head of the Russian Federation Air Forces, Bondarev, confirmed that the Mi-28 crashed due to a hydraulics failure.

The RFAF commander, General-Colonel Viktor Bondarev, confirmed the MoD press-service report that the Mi-28 crashed at Ryazan' due to a failure in the guidance system and the hydraulics system.

" occurred due to the guidance system failure, the alarm sounded on the malfunction of the hydraulics and spoken information (Natasha) - 'hydraulics system failure'" - he said.

Mi-28N Crash site (

Stella Factory; defensive systems for tanks and helicopters

Summary for the Stella factory:

TShU-1-7M = modified Shtora-1, on tanks, being sold to Azerbaijan
L37078 is the Vitebsk package on combat helicopters
L370E8 = Mi-8AMTSh
L370P2 = Ka-52
L370-5 = EO suppression station
L166V1AE = AM jammer for Mi-35M

"Stella" Factory Production

From 2005 until now, the industrial group "Stella Factory" (Moscow, Zelenograd) manufactures defensive systems for aviation and armored vehicles from high-intensity light sources.

*Since 2005, electro-optical countermeasures station for armored vehicles; TShU-1-7M and TShU-1-7 (also known as the Shtora-1)
*Since 2005, an Amplitude Modulation (AM) jammer system (L166V1AE, L166V1A) (this is an airborne fixed-source infrared jammer, offers protection against Sidewinder, IR Falcon, Mica, Strela-2M, Redeye, and Chaparral)
*Since 2010 (decision from 22 Nov 2010, No. 1-K), Electro-optical subsystem basic defense package "Vitebsk" for combat helicopters (L370E8 for Mi-8AMTSh, L370P2 for Ka-52, L37078)

The main buyers of this production:  Joint Stock Company (JSC) NPK Uralvagonzavod, JSC Kazan Helicopter Factory, JSC Ulan-Ude Aviation Factory.

Chernigovka Ka-52, YELLOW 03, equipped with the Vitebsk Electro-Optical basic defense package
On 9 March 2009, a state contract (No 359/3/50-EO3) was signed between JSC Indsutrial Gorup Stella and the Ministry of Defense for the delivery of the EO subsystem for the basic defense system for combat helicopters (L370E8) installed on the variants of the Mi-8 family.  Immediately, "Stella" began conducting preparation for L370E8 parts - the EO suppression station L370-5 and the final assembly of the L370E8.  According to the contract conditions in 2010, JSC Stella delivered one product in 2011 - 6x L370E8.

The next state contract (No 350/3/51-EO3) concluded on 16 Dec 2010 for the delivery of L370E8 between 2010-2013, the enterprise delivered to the MoD 10x L370E8 in 2011 and 20 more in 2012-2013.  Among other things, these systems are somewhat modified from the ones that were installed on 2x Mi-8AMTsH-1 VIP helicopters.

Mi-8AMTSh-1 VIP model, RF-39201, flying at Moscow Chkalovskiy, February 2013
The Ka-52 helicopters have a modified EO subsystem which is named the L370P2.  A part of the L370P2 is the aforementioned L370-5 EO suppression station (СОЭП/SOEP). Their manufacture is being conducted under a contract with JSC Arsen'yev Aviation Company "Progress" names for N.I. Sazykin.  The contract No 025-ODK-16 from 19 Jan 2011 has 9x L370P2 delivered in 2011 and 50 more from 2012-2013.

In 2014 a state contract was concluded between the Russian MoD for the delivery of the EO subsystem base "Vitebsk" defense complex for combat helicopters (L370E8-OBV) for the sum of 1,117,334,330 RUR with full delivery by 25 Nov 2016.

The installation of the L166V1AE AM jammer for the Mi-35M is being conducted under contract No 022-29 from 31 July 2013 with the Limited Liability Company (OOO) "Procurement and Logistics Center of the Helicopter Industry of the Russian MoD." The final recipient of them is the JSC Rostvertol under government contract No 3/4/2/2-11-DOGOZ from1 Mar 2011.

Purchases of the EO suppression station TShU1-7M were carried out by JSC Scientific-Production Corporation (NPK) Uralvagonzavod named for F. E. Dzerzhinskiy under contract No 23/1082k/429 from 31 May 2012 for the carrying out of a contract from 28 April 2012 No. P/103106112221/AZ/STI-001 with customer 031 (Azerbaijan).

(something about annual reports...)

Производственное объединение «Завод Стелла» [Москва, Зеленоград] с 2005 г. по настоящее время производит системы защиты авиационной и бронетанковой техники на основе источников высокоинтенсивного света:

• станции оптико-электронного противодействия для защиты бронетанковой техники (шифр ТШУ-1-7М, ТШУ-1-7) - с июня 2005 г.;
• системы амплитудно-модулирующих помех (шифр Л166В1АЭ, Л166В1А) - с октября 2005 г.;
• оптико-электронная подсистема базового комплекса обороны боевых вертолетов «Витебск» (изделия Л370Э8 для Ми-8АМТШ, Л370П2 для Ка-52, Л37078) – с 2010 г. (Решение от 22 ноября 2010 г. № 1-к).
Основные покупатели продукции: ОАО «НПК «Уралвагонзавод», ОАО «Казанский вертолетный завод», ОАО «Роствертол», ОАО «Улан-Удэнский авиационный завод».

9 июля 2009 года между ОАО «ПО «Завод Стелла» и Министерством обороны был заключен государственный контракт № 359/3/50- ЕОЗ на поставку оптико-электронных подсистем базового комплекса обороны боевых вертолетов (изделие Л370Э8), устанавливаемых на различные варианты вертолетов семейства Ми-8. Непосредственно «Стеллой» велось изготовление составной части изделия Л370Э8 – станции оптико-электронного подавления Л370-5 и конечная сборка изделия Л370Э8. По условиям контракта в 2010 г. ОАО «ПО «ЗАВОД СТЕЛЛА» поставило 1 изделие, в 2011 г. - 6 изделий Л370Э8.

По следующему государственному контракту № 350/3/51-ЕОЗ от 16.12.2010 г. на поставку изделий Л370Э8 в 2010-2013 годах, предприятие поставило в 2011 году Министерству обороны 10 изделий, в 2012-13 гг. - еще 20. В числе прочих, эти системы в несколько видоизмененном варианте были установлены на два вертолета-салона Ми-8АМТШ-1 (подробнее у меня в ЖЖ).

На вертолетах типа Ка-52 размещается модификация оптико-электронной подсистемы базового комплекса обороны, получившая наименование Л370П2. В состав изделия Л370П2 входит вышеупомянутая СОЭП Л370-5 Их изготовление и поставка ведется по договорам с производителем вертолетов Ка-52 – ОАО «Арсеньевская авиационная компания «Прогресс» им. Н. И. Сазыкина». По договору № 025-ОДК-16 от 19.01.2011 в 2011 г. поставлено 9 изделий Л370П2, в 2012-13 гг. – еще 50.

В 2014г. заключен государственный контракт с Министерством обороны РФ на поставку оптико-электронных подсистем базового комплекса обороны боевых вертолетов «Витебск» (изделие - Л370Э8-ОБВ) на общую сумму 1 117 334 330 руб. со сроком поставки до 25 ноября 2016 г.

Поставка систем амплитудно-модулирующих помех Л166В1АЭ для установки на вертолетах Ми-35М велась по договору № 022-29 от 31.07.2013 г с ООО «Центр закупок и логистики вертолетной индустрии» в интересах Министерства обороны Российской Федерации. Конечным получателем по ним выступает ОАО «Ростертол» в рамках государственного контракта № 3/4/2/2-11-ДОГОЗ от 01.03.2011 г.

Закупки станций оптико-электронного подавления типа ТШУ1-7М осуществлялись ОАО «Научно-производственная корпорация «Уралвагонзавод» им. Ф. Э. Дзержинского» по договору № 23/1082к/429 от 31.05.2012 г. для исполнения контракта от 28.04.2012 г. № Р/103106112221/AZ/STI-001 с заказчиком «031» (Азербайджан).

При подготовке обзора использованы материалы годового отчета ОАО «ПО «Завод Стелла» за 2014 г., годовых отчетов ОАО «МВЗ им. Миля» за 2011-13гг., картотеки арбитражных дел (дела № А40-154593/13, А40-70978/14 и А40-81707/14), материалы Координационного совета ОАО «Вертолеты России» по качеству.